Dancing in pink street

Veel mensen denken dat het schrijven van winstgevende copy vooral een creatief proces is, maar niets is minder waar. Wanneer je enkel en alleen schrijft om je aanbod te verkopen, werk je met bepaalde systemen en technieken in je teksten, die ervoor zorgen dat jouw potentiële klanten noodzaak, passie, enthousiasme, begrip of urgentie voelen. Het is maar net hoe je het opschrijft en welke twist je eraan geeft 😉 Het draait voornamelijk om het teruggeven van de exacte woorden van jouw potentiële klanten in je salespagina, je websiteteksten of je blogs. Zodat je je klanten het idee geeft dat je in hun hoofd kunt kijken en je daarmee dus vertrouwen en begrip bij ze wekt. En ze jou met veel plezier hun betaalgegevens overhandigen. Zolang jij ze maar het juiste gevoel geeft. Toch zijn er ook momenten waarop je af en toe wel creatief mag en kunt zijn wanneer je je op sales gerichte copy schrijft. Creatief in copywriting, dus.

Hoe kun je jouw creativiteit aanboren?

Misschien denk je nu wel bij jezelf: ‘Creatief? Ikke? misschien toen ik in groep 3 met allerlei kleurtjes regenbogen tekende, maar nu niet meer, hoor.’ Dan heb ik goed nieuws voor je. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen, om je creativiteit weer tevoorschijn te toveren uit de krochten van jouw geest en deze toe te passen op je copy. Pak bijvoorbeeld je favoriete fictieboek weer eens uit de kast (en het is geen schande om toe te geven dat dat Harry Potter is). Bekijk de passages die bij jou een bepaald gevoel opwekken en waarvan jij vindt dat ze goed geschreven zijn. Pak hier één of twee zinnen uit die jou aanspreken en die ook toepasbaar zijn op de copy die jij wilt schrijven. Gebruik de zin in een titel of een subtitel. Naast het bestuderen van passages uit je lievelingsboek, kun je kijken naar eigen content die je eerder op Facebook en Instagram hebt geplaatst en waar je veel positieve reacties op hebt gekregen vanuit je volgers. Wanneer je daar onderdelen van gebruikt in je copy, weet je in ieder geval zeker dat je er potentiële klanten mee aanspreekt omdat ze zich in jouw verhaal herkennen of omdat jij ze ermee geïnspireerd hebt.

Een andere optie voor het creatief omspringen met je copy, is het gebruik van een cliché voor een titel waarin jij zelf één of twee woorden veranderd hebt. Aan de ene kant is de titel dan heel herkenbaar voor jouw lezers, maar grijpt ‘ie ook direct de aandacht, omdat jij er net een andere draai aan hebt gegeven. Een voorbeeld van een welbekend cliché en spreekwoord is: ‘Wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten.’ Als jij er ‘Wie de bal kaatst, kan goed gooien’ van maakt, zet je de lezer op een creatieve manier op het verkeerde been. En dat is nu precies de bedoeling om hem of haar nieuwsgierig te maken naar de rest van je tekst. Tot slot kun je voor het stimuleren van je creativiteit, een kort fictieverhaal herschrijven in je eigen stijl en met persoonlijke elementen erin verwerkt, zodat je leert hoe goede verhalen zijn opgebouwd.

Willy fakepose

Gedraag je alleen als een romanschrijver in je titels en subtitels

Dan is nu het moment aangekomen waarop je de creativiteit daadwerkelijk gaat verwerken in je sales copy. Het is heel belangrijk om je te beseffen dat je eigenlijk alleen creatief mag zijn in je titels, subtitels en paragrafen. Waarom? Omdat jouw lezers misschien wel even vermaakt willen worden aan het begin van je tekst, zodat ze daarna doorlezen, maar als het gaat om het verkopen van je aanbod, is dat een serieuze zaak. Zowel voor jou als voor hen. Schrijf daarom na het droppen van je creatieve titel, altijd over de resultaten die jouw product of dienst ze oplevert en lever de benodigde info die jouw klant nodig heeft om de juiste beslissing te maken (wel of niet kopen).

Je kunt op verschillende manieren creatief zijn met je titels en subtitels. Naast het toepassen van vervormde clichés, door jou herschreven stukjes en woorden uit je favoriete roman of het hergebruiken van je populaire content, kun je ook gebruikmaken van parallellisme of het omdraaien van woorden die eigenlijk op een specifieke plek horen te staan. Parallellisme houdt in dat je twee zinnen opschrijft die qua inhoud en/of qua vorm min of meer gelijk zijn. Doel hiervan is om je zin extra nadruk te geven. Voorbeelden van een parallellisme: ‘Spreken is zilver, zwijgen is goud,’ ‘Like a computer, unlike any computer’ (Apple). Voorbeelden van titels waarin de woorden die je stiekem op een specifieke plek zou verwachten, zijn omgedraaid: ‘Elektriciteit heeft nu een nieuwe auto’ in plaats van: ‘Deze nieuwe auto is nu elektrisch’ of ‘Het nieuwe huis slaat net zo hard in als de donder en bliksem’ in plaats van ‘De donder en bliksem slaan hard in, in dit nieuwe huis.’ Ook kun je enigszins creatief rijmen in je titels en subtitels om ze extra op te laten vallen: ‘HSP, weg ermee’ of ‘Geen geld, verkeerd geteld.’

Willy kasteel Pena

Ga je de uitdaging aan?

Het kan soms een behoorlijke uitdaging zijn om als copywriter iedere dag en voor elke klant met creatieve copy op de proppen te komen, die daadwerkelijk aanslaat bij hun ideale klant. Probeer nu zelf maar eens creatieve titels te schrijven voor je blogs, producten of diensten met alle tips die ik je nu gegeven heb. Het is moeilijker dan het lijkt op het moment dat je het ook echt moet doen 😉 Daarbij is het ook nog mijn taak om aan jou te laten zien dat niet iedereen een goede copywriter kan zijn en dat je eigenlijk de beste in moet huren om je boodschap en aanbod exact over te brengen zoals jij dat voor ogen hebt. Want datgene wat we als copywriters schrijven, komt dan wel vooral voort vanuit de woorden die onze klanten ons in de schoot werpen, maar datgene waar jij door geïnspireerd raakt of dat kippenvel bij je opwekt, komt voort vanuit onze eigen magische en creatieve saus die we er zelf dagelijks overheen gooien.

Welke tips voor meer creativiteit in de titels van je sales copy heb jij al toegepast en welke vond je het moeilijkst? Laat het me even weten in de comments!

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *