Happy phone

Het is één van de meestgestelde vragen van mijn klanten: ‘Wat moet ik op mijn homepage zetten zodat ik de aandacht van de mensen die mijn website bezoeken direct vasthoudt?’ ‘Hoe zorg ik er nu voor dat ze mijn dienst of product willen afnemen zonder dat ik als een gladde autoverkoper klink?’ ‘Hoe laat ik ze zolang mogelijk op mijn website rondstruinen en hoe kan ik zo interessant en waardevol mogelijk voor ze zijn?’ Het antwoord op die vragen is natuurlijk voor iedere ondernemer anders en afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent. Maar het gaat ook om datgene wat jou nu zo uniek maakt en hoe je dat het best de wereld in kunt slingeren. Na mijn inmiddels jarenlange ervaring in het schrijven van website teksten die goed converteren, heb ik gemerkt dat er toch een bepaalde formule is waar je je aan kunt houden die van vrijwel iedere homepage een succes maakt. Die gouden formule deel ik vandaag met je in mijn blog.

Zorg voor een kristalheldere tagline bovenaan je website

Om helderheid te creëren voor je potentiële klant is het slim om voor jezelf een tagline te verzinnen waardoor degene die jouw website bezoekt, meteen ziet wat je doet en voor wie je er bent. Een tagline is eigenlijk een soort slogan of motto waaraan mensen jouw brand kunnen herkennen. Mijn tagline is bijvoorbeeld: ‘Authentieke copy die maakt dat jij de ster wordt in jouw branche.’ Hiermee spreek ik vrouwelijke ondernemers aan die het gevoel krijgen dat ze een ster willen worden of een voorbeeld voor anderen en dit zijn vaak ook de dames die graag in zichzelf en de groei van hun bedrijf willen investeren. Ik heb met die tagline inmiddels al vele klanten aangetrokken die zich hierdoor aangesproken voelden, dus onderschat de kracht ervan niet. Een tagline is goed wanneer daaruit blijkt wat je doet en welk probleem je voor jouw klanten oplost. Het is de bedoeling dat je jouw website bezoekers het gevoel geeft dat dit is wat ze zoeken, zodat ze je blijven volgen en gaan kijken of jij op dit moment de juiste persoon voor hen bent.  Daarnaast is het slim om een kwalitatief goede foto van jezelf onder of naast je tagline te plaatsen, zodat je bezoekers direct het gezicht zien dat bij de tagline hoort. Zorg ervoor dat de foto echt uitstraalt wie jij bent. Dit wekt vertrouwen.

Creëer één duidelijke call-to-action

Je kunt je website zien als een hulpmiddel waarmee je jouw potentiële klanten naar de plek toe leidt, waar je ze graag wilt hebben. Dit kun je het beste doen door zo min mogelijk afleiding te creëren voor jouw website bezoekers en slechts één duidelijke call-to-action neer te zetten. Zet daarom één grote knop neer in een opvallende kleur, onder de tagline en inleidende tekst op je homepage waarmee je belooft dat ze iets waardevols kunnen ontvangen. Denk aan een gratis adviesgesprek, een handig E-book of een checklist met tips die ze direct in hun business kunnen implementeren. Wanneer je om drie verschillende acties vraagt, is het heel waarschijnlijk dat ze er geen één uitvoeren omdat ze niet weten waar ze voor moeten kiezen. Je kunt het vergelijken met een landingsbaan op een vliegveld. Daar moet ook absolute duidelijkheid zijn voor het vliegtuig op welke baan er geland moet worden, anders krijg je chaos en op elkaar botsende vliegtuigen. Bovendien wil je jouw website bezoekers zo snel mogelijk naar de actie leiden die jou zo snel mogelijk een nieuwe klant oplevert.

Willy red dress

Zet reviews op je site om te laten zien wat je kunt

Bijna niets is belangrijker dan het hebben van mooie reviews van tevreden klanten op je website. Degene die jouw website bezoekt, zal eerder van anderen aannemen dat jij goed bent in wat je doet, dan wanneer je het zelf zegt. Zorg daarom voor reviews die het verhaal dat jij op je site vertelt, ondersteunen. Stel: Je hebt een klant geholpen met het behalen van 10.000 euro omzet die maand of met het vol krijgen van haar gratis challenge binnen een week. Wanneer je dat verhaal op je site zet bij je aanbod, kun je het best direct de review van die klant eronder plaatsen, liefst met foto en bedrijfsnaam zodat je bezoekers zien dat je beweringen kloppen. Op die manier laat je zien dat jouw klanten met alle liefde bereid zijn om jou aan te bevelen. Mocht je een review van een klant ontvangen die wat aan de lange kant is, zorg er dan voor dat je er de belangrijkste resultaten uitlicht en dat je focust op wat jouw aanbod voor je klant heeft kunnen betekenen.

Deel mega waardevolle content

Een blog is een fantastische manier om je boodschap verder uit te dragen en om nieuwe klanten kennis te laten maken met jouw tone-of-voice en stijl. Plaats bijvoorbeeld drie waardevolle blogs op je homepage (denk aan blogs die het vaakst gelezen worden of blogs waar je zelf trots op bent), zodat je jouw website bezoekers nieuwsgierig maakt naar wat voor moois je nog meer te bieden hebt. Na het lezen van jouw blogs zullen ze het gevoel krijgen dat jij de aangewezen persoon bent om ze verder te helpen met het probleem waar ze tegenaan lopen. Wees niet bang dat je teveel weggeeft, dit zorgt er alleen maar voor dat potentiële klanten fan van jou worden en veel sneller een aankoop bij je doen wanneer je ze een aanbod doet. Wees je ervan bewust dat er altijd mensen zijn die jouw hulp goed kunnen gebruiken en die bereid zijn er ook goed voor te betalen.

Willy profielfoto

Vertel je verhaal

Voor de meesten van ons is het heel natuurlijk om eerst te vertellen wie je bent en daarna pas je diensten aan te bieden. Maar het is belangrijk om je te realiseren dat het de meeste mensen niet boeit wie jij bent, ze willen in eerste instantie vooral weten of jij hun probleem op kunt lossen. Vertel op je homepage dus wel kort wie je bent (zet er bijvoorbeeld een paar leuke feitjes neer), maar start niet met vertellen waar je goed in bent en wat je allemaal wel niet kunt. Vertel juist in detail waarom wie jij bent van belang is om jouw klanten het beste te kunnen helpen. Want vaak is jouw verhaal een inspiratiebron voor anderen, zolang jij het inzet voor de financiële en persoonlijke groei en ontwikkeling van jouw eigen klanten.

Keep your junk in the bottom of your trunk

Het is vaak slim om de menu-tabs bovenin je website te beperken tot een stuk of 5 en maximaal 7 knoppen. Anders creëer je teveel afleiding voor je website bezoekers. Probeer zaken als je Algemene Voorwaarden, Privacy verklaring, FAQ sectie en dergelijke, in een footer te verwerken die zo min mogelijk opvalt. Dit zijn randzaken die er voor jouw website bezoekers pas toe doen wanneer ze klant bij je worden. Alle documenten die in Nederland wettelijk gezien wel op je website moeten staan, zijn dan nog steeds vindbaar, maar nemen niet onnodig plek in in je menubalk. Dus keep that junk in the bottom of your trunk;)

Ook website teksten nodig die jou meer omzet opleveren?

Heb je veel aan deze blog gehad en wil je weten wat ik als copywriter voor je kan doen of heb je het gevoel dat je nog niet alles uit je website teksten haalt wat erin zit? Boek dan een gratis website scan met mij via https://willyswereld.nl/gratis/. In deze gratis sessie geef ik je een aantal praktische tips over waar jij nog omzet laat liggen als het om je website teksten gaat en doe ik je een aanbod als ik denk dat ik je snel verder kan helpen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *