Banner Silvana

Dinsdag 17 april was het zover. Het tweede Zichtbaarheidsevent van Zichtbaarheidsexpert Silvana Lekatompessij, die ik sinds oktober 2017 heb leren kennen als een liefdevol persoon die je de nodige, maar ook juiste schoppen onder je kont geeft. Dit is namelijk hard nodig in de wereld van vrouwelijke onderneemsters.

Op het event waren stuk voor stuk geweldige vrouwen aanwezig die de wereld een beetje mooier willen maken met hun (online) bedrijf, maar helaas kon nog niet iedereen haar eigen waarde inzien. Er kwamen verhalen naar boven van slimme vrouwen die wilden starten met een eigen bedrijf, maar dit eigenlijk niet zo goed durfden. Ook vrouwen die niet goed wisten of klanten wel wilden betalen voor wat zij te bieden hadden. Omdat Silvana het geweldig vindt om de comfortzone van vrouwen te stretchen, stelde zij de vraag: ‘ben jij een volger of een leider?,’ waarna we óf allemaal met haar mee mochten dansen óf onze eigen dansjes konden verzinnen. Ik was natuurlijk weer lekker eigenwijs en deed mijn eigen ding als ‘leider’, net als een aantal andere vrouwen. En dat hebben we geweten.

Ladies in front of the stage

Leider of volger?

Degenen die zichzelf als leider bestempelden, mochten naar voren toekomen en zichzelf voorstellen op het podium. De paar vrouwen die eerst een grote mond hadden, bleken dit natuurlijk toch nog behoorlijk spannend en awkward te vinden. Bij sommige ladies begonnen de tranen te stromen, terwijl een andere dame na een hele lange tijd weer voor het eerst durfde te zingen voor een zaal met mensen. Respect! Ik vond het fantastisch om te zien wat één zo’n vraag van Silvana bij iedereen losmaakte. Toch probeerde ik me enigszins te verbergen in de hoop dat ze mij niet zou uitkiezen. Uiteindelijk vroeg ze mij dus ook niet het podium op.

‘Heb je nu nog niks geleerd?’

Ik baalde daarna ontzettend van mezelf en dacht: ‘verdomme Willy, heb je nou nog steeds niks geleerd over het belang van zichtbaarheid voor je bedrijf en dat je nu echt moet gaan staan voor de waarde die jij anderen te bieden hebt? Je hebt je kans alweer niet gepakt.’ Gelukkig kwam er nog een kans, alsof het universum me toch dringend iets duidelijk wilde maken 😉 Ondanks dat ik het doodeng vond om voor een groep te spreken, heb ik deze kans met beide handen aangegrepen, het podium gepakt en mijzelf en mijn bedrijf zonder al teveel zenuwen voorgesteld. Voor mij een geheel nieuwe ervaring, omdat ik het liefst eigenlijk niet in het middelpunt van de belangstelling sta, en het nu zelfs leuk vond om over mijn bedrijf te vertellen. Misschien omdat de keus om in de spotlight te staan nu bij mij lag en ik het niet liet afhangen van het besluit van een ander?

Rogier Buro Sambal

Bluf als een vent

Toen de enige man van de dag, Rogier, vertelde over hoe hij zijn bedrijf Buro Sambal, dat goodiebags levert tijdens events had opgebouwd, stond ik met mijn oren te klapperen over alle keuzes die hij snel DURFDE te maken en ook uit te voeren. Daar kunnen naar mijn mening een hoop vrouwelijke ondernemers die nog behoorlijk onzeker zijn over hun kunnen of over de tarieven die ze vragen, van leren. Hij stond daar als een echte marketinggoeroe zelfverzekerd zijn verhaal te doen en gaf aan dat het van groot belang is om vol zelfvertrouwen over te komen als je een grote sponsor aan je wilt binden. Hij had simpelweg een aantal grote bedrijven opgebeld waarmee hij samen wilde werken aan een toffe goodiebag en zei tegen de managers van die bedrijven: ‘hoe leuk zou het zijn als jullie product (bijvoorbeeld oordopjes) wordt uitgedeeld in een goodiebag na een concert waar duizenden bezoekers op af zijn gekomen?’ Op die manier gingen een heleboel grote bedrijven al snel met hem akkoord. Hij zei in ieder geval niet: ‘Zouden jullie het misschien eventueel leuk vinden om met mij samen te werken?’ Wanneer je hierin onzekerheid toont, gaat het hem niet worden. Durf als vrouw af en toe dus eens te bluffen.

Coelho quote

Geoordeeld wordt er toch

Op dit punt in zijn verhaal kwamen er bij mij verschillende ‘stemmetjes’ naar boven: ‘Ja, maar hij heeft makkelijk praten, want mannen krijgen dit soort zaken sneller voor elkaar, ‘mannen luisteren alleen naar andere mannen, niet naar vrouwen,’ ‘van mannen wordt dit soort gedrag sneller geaccepteerd dan van vrouwen.’ Maar zijn dit eigenlijk niet gewoon overtuigingen waar heel veel vrouwen last van hebben die simpelweg niet waar hoeven te zijn? Wat nu als wij als vrouw zijnde ook steeds meer die stoute schoenen aantrekken en zelf klanten of bedrijven opbellen met wie wij willen werken in plaats van af te wachten op enkel de klanten die op jou afkomen? Zouden we echt zo snel veroordeeld worden als vrouw of zouden we juist respect en erkenning krijgen van de persoon die jij aan de andere kant van de lijn hebt? De mensen die jou veroordelen a.k.a. de haters, zijn eigenlijk de mensen die het liefst zoals jij zouden willen zijn, volgens de wijze schrijver Paulo Coelho. Geoordeeld wordt er toch, wat je ook doet of zegt, dus dan kan je maar beter gaan doen wat voor jou goed voelt.

Barbara Pimp je Perceptie

Pimp je perceptie

De waarheid is dat heel veel vrouwen simpelweg te bescheiden zijn om hier iets mee te doen, omdat ze gewend zijn om zichzelf kleiner te houden dan ze zijn of omdat ze überhaupt nog niet over dit soort acties hebben nagedacht. Ik moet eerlijk bekennen: ikzelf ook nog niet een paar maanden geleden. Het wordt tijd dat wij met zijn allen gaan staan voor de waarde die we als vrouwelijke ondernemers aan de wereld te bieden hebben. Zonder ons te schamen, het gevoel te hebben dat het niet zo hoort, of dat we niet net zo succesvol kunnen zijn als mannelijke ondernemers die brutaal durven te zijn en altijd voor zichzelf opkomen. Want zoals de laatste spreekster van het event, Barbara van de ‘Pimp je Perceptie’ methode al aangaf: Jij kunt je eigen werkelijkheid creëren, zolang jij zelf jouw waarde voelt, deze voor jouw klanten op tafel durft te gooien en goed samen blijft werken met je hart, intuïtie & brein EN de creativiteit die iedereen in zich heeft. Tijd om zichtbaar te worden en in het licht te gaan staan met jouw missie!

Wil jij ook inspirerende blogs leren schrijven? Download dan geheel GRATIS mijn drie videotips ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ onderaan de homepage.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *