introspectie

Geef het maar toe, ook jij bent verslaafd aan die vierkante App op je telefoon in regenboogkleurtjes, om te zien of je er alweer een nieuwe volger bij hebt. Of om nieuwe inspiratie op te doen. Waar ik het over heb? Instagram natuurlijk! Hoewel Instagram een visueel kanaal is waar foto’s een belangrijke rol spelen, zorgt de copy onder de foto’s ervoor of de post wel of niet aanslaat bij je publiek. Hoe beter jouw copy is, hoe hoger de betrokkenheid bij jouw posts en hoe meer sales je uit dit kanaal gaat halen. Zeg eens eerlijk…Hoe vaak heb jij al uit frustratie je telefoon aan de kant gegooid, omdat je niet zoveel likes en comments kreeg als je had gehoopt? En nee, dat is niet te wijten aan het algoritme, maar aan de woorden die JIJ gebruikt en de boodschap die JIJ uitdraagt. Misschien resoneren je berichten niet met je ideale klant of heb je überhaupt weinig inspiratie voor het schrijven van aansprekende teksten. Dit blog biedt uitkomst.

Versla het algoritme

Over het algoritme gesproken: dat is er vooral om jou de meest relevante content te laten zien en jou een optimale gebruikerservaring te geven. En rara, als jij veel posts liket of van comments voorziet bij één en dezelfde persoon, zal het algoritme denken dat er veel oprechte interactie is tussen jou en die persoon en jou daarom nog meer van haar of zijn posts in je tijdlijn showen. De hamvraag is nu natuurlijk: hoe krijg je jouw volgers zover dat ze consequent jouw posts liken en deze daardoor constant te zien krijgen? Ze scrollen immers dagelijks door hun tijdlijn en lezen af en toe de eerste paar woorden onder je foto. Om hun reptielenbrein aan te spreken, zodat je direct hun aandacht vast hebt en houdt, is het dus belangrijk om een goede titel of een aansprekende eerste zin te hebben. Als je wilt dat iemand verder leest, moet je de belangrijkste boodschap direct vooraan zetten. Zodat de nieuwsgierigheid gewekt wordt of zodat je je volgers triggert met een afwijkende mening die je over een specifiek onderwerp hebt. Dat geeft ruimte voor discussie en dus komt er meer interactie op je posts. Je kunt bijvoorbeeld ook een emoji achter je eerste zin gooien, om de aandacht van je volgers naar de tekst te trekken. Daarnaast is het slim om in je stories te vermelden dat je een nieuwe post klaar hebt staan, waarbij je enkel de eerste vijf tot zeven woorden van de post opschrijft en de rest bedekt met een plaatje. Zo worden je volgers nieuwsgierig naar de rest van je post en klikken ze door naar je account om je post te lezen. Dat laatste ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Instagram story

Hoe voorkom je nu dat je ontvolgt wordt door mensen die jouw content niet meer zo interessant vinden? Door posts te schrijven die zowel informeren als entertainen en inspireren. Vooral dat laatste is extreem belangrijk. Vertel verhalen over waarom je doet wat je doet of schrijf op hoe jij denkt over bepaalde onderwerpen waar je klanten vaak vragen over stellen. Geef korte tips en zet ze in een duidelijk rijtje of doorbreek een taboe door te schrijven over jouw ervaringen met bijvoorbeeld mentale gezondheid. Vaak zijn de posts die wij het spannendst vinden om te delen met de wereld, de meest krachtige en kunnen ze zelfs de levens van anderen transformeren.

Ik tegen de muur

Maak je verhaal leesbaar en blijf consistent

Nu is het natuurlijk wel zo dat het oog ook wat wil, zeker op Instagram. Zorg er dus wel voor dat je inspirerende post goed leesbaar is. Dit doe je door spaties en witregels te plaatsen tussen twee alinea’s (ik gebruik zelf vaak drie puntjes onder elkaar om de alinea’s van elkaar te scheiden). Je kunt af en toe ook emoji’s in je verhaal plaatsen en hoofdletters en punctuatie gebruiken op de plekken waar dat nodig is. Voor het creëren van meer betrokkenheid bij je posts (ook wel engagement genoemd), is het van belang om je eigen tone-of-voice door te laten schemeren in al je posts. Schrijf dus alsof je tegen een vriendin aan het praten bent. Blijf consistent in de hoeveelheid posts die je er wekelijks uitgooit, maar ook in de boodschap die je uitdraagt. Er is niets zo verwarrend als iemand die iedere week haar mening en/of aanbod verandert! Houd de focus op je hoofddoel: het genereren van leuke contacten en duurzame relaties, maar ook het verkopen van je aanbod dat, als het goed is, 100% aansluit op datgene waar je volgers (potentiële klanten) behoefte aan hebben. Omdat je goed naar ze geluisterd hebt, strategisch bekijkt wat zij schrijven en oplet welke vragen zij aan je stellen.

Willy voor Pena Palace

Hoe verkoop je jouw aanbod via Instagram?

Zoals ik net al aangaf, draait het op Instagram om het opbouwen van duurzame relaties met personen die jij interessant vindt en vice versa. Omdat Instagram op dit moment het platform is waarop de meeste interactie plaatsvindt, vergeleken met alle andere Social Media kanalen (!), is het een stuk gemakkelijker om over je aanbod te schrijven zonder dat je daar direct opdringerig of salesy mee overkomt. Hoe je dat doet?

-Bespreek welk probleem je precies oplost en voor wie (welke resultaten kun je jouw klanten leveren?)

-Beschrijf op welke verschillende manieren jouw product of dienst kan worden ingezet

-Vertel hoe jouw producten gemaakt worden en geef een kijkje achter de schermen (Instagram TV is hier uitermate geschikt voor)

-Beschrijf wat jouw missie is en hoe jij met jouw dienst de wereld een beetje beter maakt

-Post een mooie geschreven testimonial van een tevreden klant

Dit zijn allemaal manieren waarop je posts kunt schrijven die bijdragen aan jouw geloofwaardigheid als ondernemer, zodat jij sneller je product of dienst verkoopt.

Willy op het muurtje bij Pena

Wees menselijk en echt

Door oprecht de connectie aan te gaan met je volgers, zorg je voor vertrouwen en gaan ze je waarderen. Of juist niet. Maar dat is dan ook helemaal oké. Geef ze dus niet alleen een kijkje achter de schermen, maar laat ook zien wie jij bent. Hoe zie je eruit? Hoe praat je? Wat vind je wel en niet leuk? Waarin wijk je af van de massa en waarover kan je grappige of inspirerende anekdotes vertellen die te maken hebben met jouw visie op de wereld? Wees echt en durf jezelf 100% te laten zien. Stop met jezelf censureren en vertel anderen wat je echt denkt en voelt. Uiteindelijk ga je daarmee het verschil maken als je een onderscheidende ondernemer wilt zijn met een eigen persoonlijkheid. Die echt ergens voor staat. Zodat je volgers zich in jou herkennen, sneller van je kopen en vaker bij je terugkomen. Omdat jouw content simpelweg verslavend is.

Naomi en ik paal

Stuur je volgers de juiste richting op

Vaak vergeten veel ondernemers om na een inspirerende post een duidelijke call-to-action neer te zetten. Waar wil je dat jouw volgers naartoe gaan? Wat wil je dat ze doen? Wat wil je van ze weten? Stel ze bijvoorbeeld de vraag onder je post wat zij ergens van vinden of stuur ze naar de gratis weggever toe op je website (via een #linkinbio). Je kunt ze zelfs vragen om jouw post te delen in hun stories door ze op het vliegtuigje onder de post te laten klikken en dan op ‘toevoegen aan verhaal.’ Tot slot kun je ook vragen of ze iemand willen taggen, die jouw post of actie misschien wel heel interessant vindt. Zo krijg je op een organische manier veel meer bereik en betrokkenheid bij je posts.

Willy & Naomi stairs

Zet je Instagram copy in je afbeeldingen

Een andere slimme methode om de aandacht naar de tekst bij jouw post te trekken, is het plaatsen van een korte tekst of quote in je afbeelding zelf. Quotes zijn immers mateloos populair en worden regelmatig gebruikt als ‘opvulling’ tussen twee gewone posts met foto’s. Zorg er echter wel voor dat je geen quotes gebruikt die al 1000 keer eerder zijn rondgegaan, daarmee zal je jezelf niet onderscheidend positioneren als ondernemer. Kies voor een quote van jezelf door deze uit een oude blogpost te halen of door een inspirerende gedachte op te schrijven die te maken heeft met de persoonlijke instagram copy onder je post.

Willy bij de artwall

Gebruik altijd de taal van je klant

Ga via DM’s of stories regelmatig in gesprek met je volgers en dus potentiële klanten. Stel ze vragen over jouw vakgebied: ‘Waar lopen ze tegenaan? Wat hebben ze zelf al geprobeerd? Waar liggen ze ‘s nachts van wakker?’ Lees de exacte woorden die ze opschrijven, omdat dit de woorden zijn die jij in je volgende posts gaat zetten om ervoor te zorgen dat jouw ideale klanten bij je aanhaken. Zodat ze het gevoel krijgen dat jij de ultieme oplossing voor ze hebt. Wat natuurlijk ook zo is 😉

Heb jij een belangrijk inzicht gekregen na het lezen van mijn blog? Laat het me even weten in de comments hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *