Op zaterdagochtend 7 juli werd ik om 7 uur brak wakker van mijn jengelende alarmklok. Ik had maar een uur of vier geslapen en moest om 9 uur in Moordrecht zijn in de praktijk van businesscoach Véronique Prins. Ik zou in een halve ochtend de workshop ‘Bouw in 5 stappen jouw bloeiende praktijk’ gaan volgen. Nou ben ik eigenlijk geen coach, maar leek het mij sowieso interessant om kennis te maken met Véronique en haar doelgroep. Ik volg Véronique al heel lang en vind haar erg grappig, maar daarnaast is ze ook echt geniaal als businesscoach. Ze zegt je direct recht in je gezicht wanneer je idee niet gaat werken en is heel duidelijk in hoe jij het beste je business kunt gaan opbouwen. Zo zit ik zelf ook in elkaar: het liefst geef ik je een direct en eerlijk antwoord, ook als je dit misschien liever niet wilt horen. Mijn nieuwsgierigheid was dus gewekt. Véronique’s vrij harde en soms krassende stem is altijd en overal te herkennen. Toen ik de auto naast haar praktijk geparkeerd had, hoorde ik al in welke zaal ik moest zijn, zeg maar 😉 Ik liep dus zonder moeite naar de ingang, waar ze mij vervolgens ook direct herkende. Dit vond ik supertof. Dat iemand waar ik zoveel respect voor heb als ondernemer, mij ook gewoon terug volgt en oprecht interesse heeft in wat ik doe!
Zonder duidelijke strategie kom je nergens
Ik ben sowieso al enige tijd op zoek naar een businesscoach die goed begrijpt wat ik op dit moment nodig heb en wat er bij mijn bedrijf past, omdat ik nog regelmatig struggle met het vinden van een duidelijke strategie voor Willy’s Wereld. Ik wil meer goedbetalende klanten aan gaan trekken en niet alleen maar starters, zoals nu vaak wel het geval is. De Dutch Girlboss Academy waar ik aan deelneem is hiervoor niet toereikend, omdat ik daarmee vooral zelf online modules aan het invullen ben en ik juist nu wat persoonlijke sturing nodig heb van een onderneemster of coach met extreem goede resultaten en jarenlange ervaring. Een soort mentor of mentrix als het ware.
Wat ik bij Véronique merkte is dat ze binnen vijf minuten al wist waar mijn probleem zat en me ook gelijk in liet zien waarom het plan dat ik in mijn hoofd had, niet zou gaan werken. Ik kreeg van haar een speciale uitnodiging voor een training die ze in september geeft om daar in een kleine groep mijn strategie en aanbod te herdefiniëren. Ook al is ze niet goedkoop, ik heb gelijk ja gezegd omdat ik weet hoe goed ze hier anderen in kan begeleiden. Dat geld ga ik natuurlijk sowieso terugverdienen via toffe, nieuwe klanten. Er staan bijvoorbeeld alweer twee nieuwe opdrachten voor september op de planning, hoera!
In 5 stappen duidelijke keuzes maken
Tijdens deze training leerden we Véronique’s vijfstappenplan voor het neerzetten van een succesvolle business. Deze informatie is natuurlijk zeer geheim 😉 Ik zal echter wel een aantal belangrijke lessen met jullie delen die ik op deze dag heb geleerd. We zaten met 35 mooie vrouwen bij elkaar en Véronique ging de rijtjes af om aan iedereen te vragen: ‘wat kan je nu op dit moment doen om aan een nieuwe klant te komen?’ Veel vrouwen gaven de standaard antwoorden: ‘het geven van een webinar, het schrijven van een nieuwsbrief, mailen naar je netwerk’ etc. Het hele punt is dat geen van al deze opties werken als jij niet precies kunt benoemen waar jouw klanten ‘s nachts van wakker liggen. Pas als je deze pijnpunten door en door kent, komt jouw potentiële klant in actie omdat hij of zij denkt: ‘Wow, het lijkt wel alsof je in mijn hoofd kunt kijken, dit is precies waar ik mee zit!’ Daarom is het zo belangrijk dat jij voor jezelf helemaal helder hebt wie jouw ideale klant is. Voor mij is dat zeker niet altijd duidelijk geweest, omdat ik heel lang geen keuze durfde te maken voor een specifieke klant, uit angst andere klanten met minder budget hierdoor buiten te sluiten. Sinds ik toch een duidelijke richting ben ingeslagen, is mijn bedrijf veel sneller gegroeid dan wanneer ik dit niet had gedaan. Ik houd hierdoor focus en weet op wie ik mijn marketing en sales-activiteiten moet afstemmen.
Volgens Véronique is de manier waarop je ook maar iets doet, de manier waarop je eigenlijk alles doet. Durf je bijvoorbeeld niet in actie te komen door online zichtbaar te worden via een persoonlijke video, dan zal je dit in je andere media-uitingen waarschijnlijk ook niet durven. Ben jij heel perfectionistisch? Dan zal het erg lang duren voordat je bedrijf van de grond komt, omdat je veel te lang wacht tot alles in jouw ogen helemaal perfect is. Daarom is het belangrijk dat je als ondernemer een echte doener bent en veel actie neemt, na goed over de nog te nemen acties nagedacht te hebben, natuurlijk. Maar soms is goed genoeg ook oké. Jouw klanten zullen er niet van wakker liggen als je video of je nieuwsbrief niet perfect is, zolang je maar waarde blijft bieden is er helemaal niks aan de hand. Zorg er dus voor dat het aanbod en de gratis ‘weggever’ op jouw website, compleet in overeenstemming is met het verlangen van jouw ideale klant.
Van leerling tot meester
Ook ik kreeg tijdens de coachingssessie een paar rake opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd over mijn website. Ik was het hier stiekem helemaal mee eens, maar heb mezelf constant zitten tegenhouden door de moeite die ik heb met de technische aspecten van WordPress. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe ik een banner op mijn WordPress Website die helemaal onderaan staat naar boven kan verschuiven met code of hoe ik een document toevoeg dat mijn volgers gratis kunnen downloaden. Ik weet dit natuurlijk echt niet, maar gebruikte het helaas weleens als excuus om niet verder te bouwen aan mijn website, met de gedachte ‘dat komt later wel weer, als er meer tijd is voor mijn eigen zaken. Eerst maar even die ander helpen.’
We kregen ook nog goede raad mee over de vorm waarin je je coaching of je cursus aanbiedt. Tegenwoordig denkt iedereen: ‘oh ik maak een online programma, want dan kan ik supersnel geld verdienen.’ Helaas werkt het in de praktijk anders. Je moet eigenlijk altijd starten in 1-op-1 gesprekken met klanten, omdat je dan heel veel van tevoren hebt geoefend in salesgesprekken. Zo leer je direct alle bezwaren van jouw potentiële klanten kennen en kun je deze weerleggen voordat ze jouw online training aanschaffen. Bovendien moet je eerst een grotere mailinglijst hebben opgebouwd, zodat jouw online programma aanbod in ieder geval door meer dan vijf mensen bekeken wordt (familie en vrienden nog daargelaten). Al jouw 1-op-1 klanten komen als eerste op deze mailinglijst terecht, omdat ze interesse getoond hebben in jouw diensten. Laat daarom ook regelmatig wat van je horen via een nieuwsbrief en blog, of doe ze vaker een aanbod. Op deze manier wordt sales veel makkelijker, het zijn namelijk geen mensen meer die nog nooit van je hebben gehoord. Laat ze echt kennis met je maken, geef ze veel gratis waarde en wees er altijd voor ze als ze vragen aan je hebben.
Have you got what it takes?
Als ondernemer moet je bereidt zijn om de acties te ondernemen die ervoor nodig zijn om jouw doelen te behalen, ook wanneer dit betekent dat je enge dingen moet doen. Nu vind ik zelf bijna niks meer eng, behalve in mijn eentje spreken voor een groep. Dit vind ik nog steeds superspannend. Ik krijg gelijk knikkende knieën en het gevoel alsof er een zware steen op mijn maag ligt, als ik dit zou moeten doen. Nu ligt mijn ambitie gelukkig niet bij het spreken op een podium, maar ik ben wel bereid om toch door mijn angst heen te gaan als het noodzakelijk zou zijn voor de groei van mijn bedrijf. Heel veel mensen vinden het al eng om op video te verschijnen, terwijl dit eigenlijk niet veel anders is dan het maken van een selfie, alleen heb je dan bewegend beeld in plaats van stilstaand beeld. Bedenk dus eens goed waar jij jezelf nog in tegenhoudt om van je bedrijf sneller een succes te maken.
Let’s kick some ass!
De laatste les van Véronique die ik aan jullie mee wil geven, is dat je altijd moet zorgen voor een vervolgaanbod op je huidige diensten of producten. Mensen die al klant bij je zijn, groeien bijna altijd met je mee en willen weten wat ze in de volgende fase nodig hebben. Aan jou de taak om deze nieuwe pijnpunten op te sporen en er een plan omheen te bouwen. Hoe je dat doet? Door eerst eens in gesprek te gaan met een stuk of 10 potentiële klanten. En ja, dit kan heel spannend zijn, maar go kick some ass! En bedenk je altijd maar: Wat zou Véronique Prins in deze situatie doen? Neem altijd beslissingen vanuit het punt waar je al zou willen zijn, niet vanuit de situatie waarin je jezelf nu bevindt. Een succesvol bedrijf komt dan heel snel heel erg dichtbij en dat is wat je diep van binnen het allerliefste wilt, toch?
En, kwamen er belemmerende overtuigingen bij je omhoog na het lezen van deze blog? Welke dingen vind jij nog spannend om te doen voor wat betreft je zichtbaarheid of vind je eigenlijk helemaal niets meer eng? Ik hoor het graag van je in de comments!
Plan een gratis website scan met mij in:
Heb jij een website nodig met teksten die ik zo schrijf dat jouw potentiële klanten niet meer kunnen wachten om op die koopknop te drukken? Plan een gratis 1-op-1 website scan in via Skype door je in te schrijven via deze link: www.willyswereld.nl/gratis. Dan gaan we samen bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!