Willy roze tafel

Ik merk dat LinkedIn steeds populairder wordt onder ondernemers. Waarschijnlijk omdat hier nu een heleboel kansen voor het grijpen liggen en het organisch bereik van je connecties, behoorlijk hoog ligt vergeleken met Facebook of Instagram. Het algoritme heeft op LinkedIn gelukkig nog niet zo gruwelijk toegeslagen als op Facebook en je kunt een hoop views krijgen door het posten van één simpele video of een rake blog, inclusief hashtags.

Want wanneer je onderneemt, moet je natuurlijk niet af gaan zitten wachten totdat jouw ideale klanten jou vinden. Om succesvol te zijn, is het slim om het heft in eigen hand te nemen en pro-actief leads te benaderen. De eerste stap om dit voor elkaar te krijgen, is om  ervoor te zorgen dat jij makkelijk gevonden wordt op de juiste zoektermen via de LinkedIn zoekfunctie. Want je wilt natuurlijk dat bedrijven of klanten die via LinkedIn op zoek zijn naar de oplossing die jij aanbiedt, jou als eerste in de zoekresultaten te zien krijgen.

Prop daarvoor je LinkedIn bio, de samenvatting over wat je doet en je titel niet vol met hetzelfde zoekwoord. Dat ziet er niet uit en het lijkt alsof je het voor een robot geschreven hebt in plaats van voor een mens. Als dat voor Google allang niet meer werkt, zal het zeker voor LinkedIn niet werken. Hier zijn 7 stappen die je kunt nemen die wel voor je gaan werken om als eerste in de zoekresultaten te verschijnen en je LinkedIn profiel te optimaliseren.

1. Ken het verschil tussen SEO voor Google en voor LinkedIn

Je weet waarschijnlijk wel hoe mensen op Google zoeken, omdat je dit zelf ook regelmatig doet. Op Google zoek je naar informatie en typ je een bepaalde vraag in, terwijl je bij LinkedIn op zoek gaat naar een persoon met een bepaald beroep die jou verder kan helpen. Waar je op Google ‘Hoe kom ik op de eerste plek in de zoekresultaten van LinkedIn?’ intikt, ga je op LinkedIn op zoek naar een ‘Social Media expert’ of ‘LinkedIn expert.’ Omdat jouw klanten op zoek zijn naar bepaalde woorden op LinkedIn, kun je die maar beter in je titel zetten om sneller gevonden te worden en zo je LinkedIn profiel te optimaliseren.

2. Kies de woorden waarop je gevonden wilt worden

Om te weten welke woorden en termen je aan je profiel moet toevoegen om goed gevonden te worden, is het van belang dat jij je ideale klant door en door kent. Misschien denk je nu bij jezelf: ‘Maar dat is toch makkelijk? Ik hoef alleen maar op te schrijven welke oplossing ik mijn klanten bied!’ Maar wat nu als jouw klanten een andere taal gebruiken wanneer ze naar de oplossing zoeken die jij misschien wel voor ze hebt? Dan maakt het niet uit dat jij je profiel in je eigen woorden hebt geoptimaliseerd, want ze zullen je niet vinden. Waardoor je dus potentiële leads verliest. Ik kan bijvoorbeeld wel invullen dat ik een ‘conversie copywriter’ ben, maar na veel onderzoek doen, kwam ik erachter dat veel mensen in Nederland eigenlijk niet weten wat dat precies inhoudt. Ze zullen dus ook niet op die termen zoeken. Wel op ‘copywriter,’ ‘freelance copywriter’ of ‘tekstschrijver.’ Om erachter te komen welke woorden jouw klanten gebruiken wanneer ze naar iemand zoals jij op zoek zijn, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wie is mijn ideale klant en waar kan ik ze vinden op LinkedIn?
  • Welke woorden worden er gebruikt in hun business, branche of organisatie?
  • Tegen welke problemen lopen ze het vaakst aan?

Kijk bijvoorbeeld ook eens rond op LinkedIn, lees wat je klanten schrijven, hoe ze het exact opschrijven en waar ze naar op zoek zijn. Wanneer je er eenmaal achter bent op welke termen zij zoeken wanneer ze iemand als jij nodig hebben, kun je drie focuswoorden kiezen waarop je door hen gevonden wilt en zult worden.

rood

3. Schrijf een aansprekende kopregel

De kopregel die je schrijft, is één van de belangrijkste onderdelen voor het optimaliseren van je LinkedIn profiel. Samen met je naam en je profielfoto. Waarom? Het is het eerste wat mensen zien die jouw profiel bezoeken nadat ze je hebben gevonden in de LinkedIn zoekresultaten. Het doel van die kopregel is om ervoor te zorgen dat je direct de aandacht trekt van jouw potentiële klanten, zodat ze meer over jou te weten willen komen. Een goede kopregel zorgt ervoor dat ze op jouw profiel blijven hangen, terwijl een oninteressante kopregel ervoor zorgt dat ze jouw profiel gelijk weer weg klikken. Daarnaast is het belangrijk dat je hier ook de juiste zoekwoorden aan toevoegt waarop je gevonden wilt worden. Je hebt maar 120 tekens voor je kopregel, dus gebruik ze goed!

Er zijn vier geschikte mogelijkheden voor het schrijven van een aansprekende kopregel:

  • Gebaseerd op je ideale klant: die gebruik je wanneer je meer klanten aan wilt trekken via LinkedIn. Voorbeeld kopregel: Altijd meer willen weten over bloggen in je business voor meer online zichtbaarheid? Dan ben je hier aan het juiste adres!
  • Gebaseerd op je brand: die gebruik je wanneer je een influencer bent of als je zelf je eigen brand bent of een publiek figuur, zodat je bijvoorbeeld wordt ingehuurd als spreker op grote events. Voorbeeld kopregel: Bekijk de nieuwste YouTube video via mijn persoonlijke kanaal en leer meer over het worden van een digital nomad.
  • Gebaseerd op je missie: die gebruik je wanneer je een missie hebt die groter is dan jij, denk aan bedrijven die goede doelen ondersteunen of aan non-profit organisaties met een maatschappelijk belang. Voorbeeld kopregel: Met het Breadfruit House in Dominica zorgen wij ervoor dat kinderen kunnen herstellen van trauma’s doordat ze hun eigen creativiteit in leren zetten.
  • Gebaseerd op je focuswoorden: die gebruik je vooral wanneer je vaker op bepaalde woorden gevonden wilt worden door potentiële klanten.  Voorbeeld kopregel: Freelance Copywriter, SEO expert & redacteur voor ondernemers & bedrijven @ WillysWereld.nl.

Je kunt deze vier mogelijkheden natuurlijk ook met elkaar combineren om je LinkedIn profiel te optimaliseren. Het doel van een aansprekende kopregel is ervoor zorgen dat de juiste mensen op jouw profiel klikken en/of je connectieverzoek accepteren.

Willy als DJ

4. Gebruik je zoekwoorden ook in de info sectie over jou

Naast het verwerken van je zoekwoorden in je kopregel en titel, is het ook slim om deze te verwerken onder het kopje ‘informatie’ om je LinkedIn profiel te optimaliseren. Zorg er wel voor dat het er zo natuurlijk mogelijk uitziet en dat het niet lijkt alsof je de hele tekst vol met zoekwoorden hebt gepropt. Onder het kopje ‘informatie’ kunnen jouw potentiële klanten meer over jou te weten te komen. Je hebt 2000 karakters om met je leads te delen wie je bent en waarom je doet wat je doet (je missie). Je kunt hier voor je geloofwaardigheid bijvoorbeeld ook een mooie review van een klant plaatsen of vertellen op welke online en offline kanalen je al gepubliceerd bent. Schrijf daarnaast ook op wie jouw ideale klanten zijn en hoe je hen kunt helpen. En kijk goed op welke logische plekken je de zoekwoorden neer kunt zetten waarop je graag gevonden wilt worden. Voorbeeld van mijn ‘info sectie’:

Als freelance copywriter schrijf ik winstgevende websiteteksten voor vrouwelijke ondernemers en bedrijven. Door mijn winstgevende salespagina’s te combineren met mijn kennis van online marketing en SEO, zorg ik ervoor dat klanten jou met gemak vinden via je website. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Check www.WillysWereld.nl/gratis en schrijf je in voor een gratis online Website Scan met mij via Skype. Ik geef je 3 tips die direct voor meer zichtbaarheid van jouw bedrijf zorgen.’ 

De zoekwoorden waarop ik gevonden wil worden zijn hier dikgedrukt. Ik had er bijvoorbeeld ook nog bij kunnen vermelden dat ik ben gepubliceerd in de Telegraaf, RTL Nieuws, de Libelle, &C magazine, Mijn Geheim en op Radio 2. Dit geeft mij meer status en wekt vertrouwen op bij potentiële klanten. Tijd om dit even aan te passen in de kerstvakantie, dus 😉

5. Beschrijf je zoekwoorden in je vaardigheden om je LinkedIn profiel te optimaliseren

Onder het kopje ‘vaardigheden’ kun je ook je belangrijkste zoekwoorden kwijt. En wat hier helemaal mooi aan is, is dat mensen je voor een bepaalde skill kunnen onderschrijven. In andere woorden: ze geven aan dat je hier goed in bent, wat weer voor meer vertrouwen zorgt onder je potentiële klanten. En hoe meer een vaardigheid die je hebt, onderschreven wordt door anderen, hoe beter deze ook zal scoren in de LinkedIn zoekresultaten, want hoe vaker deze vertoond wordt. In totaal kun je 50 vaardigheden aan je profiel toevoegen. Maak hier dus slim gebruik van en voeg in ieder geval de zoekwoorden toe waarop je het liefst door jouw klanten gevonden wilt worden. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld de vaardigheden ‘Copywriting,’ ‘Social Media marketing,’ ‘Instagram marketing,’ ‘Content creatie,’ ‘SEO’ en ‘Bloggen.’

Haal lame ass vaardigheden zoals ‘Excel’ en ‘Powerpoint’ van je profiel af, wanneer je die ooit hebt toegevoegd om je CV op te vullen toen je nog in loondienst werkte. Dit zijn vaardigheden die bijna iedereen wel beheerst en ik neem aan, dat jij niet bekend wilt staan om je talent om een simpele presentatie in elkaar te draaien. Tenzij je dit graag aan andere mensen leert, natuurlijk 😉 Wanneer je al je vaardigheden op een rijtje hebt gezet, kun je de top 3 vaardigheden waar jij om bekend wilt staan, bovenaan zetten. Over het algemeen zet LinkedIn automatisch de vaardigheden waar je de meeste onderschrijvingen voor hebt bovenaan, maar je kunt ze dus zelf verplaatsen.

Willy on the phone

6. Optimaliseer je contactinformatie in de website omschrijving

Onder het kopje ‘Contactgegevens’ vlak onder je kopregel, kun je een link naar je website zetten en daarbij je bedrijfsnaam noemen. Maar in plaats daarvan kun je je contactinformatie ook optimaliseren door hier een aantal zoekwoorden aan toe te voegen. In plaats van je bedrijfsnaam en een link naar je bedrijfswebsite, kun je bijvoorbeeld neerzetten: Freelance Copywriter + Online Marketing Expert. Dit is relevantere informatie voor nieuwe bezoekers van je profiel en het zorgt ervoor dat je LinkedIn profiel nog sneller gevonden wordt op die zoekwoorden.

7. Maak gebruik van hashtags in je status updates

Hashtags kun je veelvuldig inzetten om hiermee op de eerste pagina van de zoekresultaten in LinkedIn te verschijnen. Ik maak hier ook regelmatig gebruik van, wanneer ik een nieuw artikel plaats. Als je een artikel schrijft of een status update neerzet met hashtags gerelateerd aan de zoektermen waarop je gevonden wilt worden, maakt dat het gemakkelijker voor mensen op LinkedIn om jouw content te vinden. Ook voor tweede en derderangs connecties waarmee je dus nog niet gelinkt bent. Als zij in LinkedIn zoeken op de hashtag die jij gebruikt, komen ze bij jouw artikel uit en kun je er dus maar beter voor zorgen dat dat artikel erg waardevol voor ze is om te lezen. Zodat ze willen connecten of meer van je willen weten. Wanneer je heel veel betrokkenheid in de vorm van likes en comments krijgt op je status update, kan LinkedIn er zelfs een ‘trending post’ van maken, wanneer je een relevante hashtag hebt gebruikt. Het is nog steeds mijn streven om dit een keer te laten gebeuren. Want wanneer je post inclusief hashtag trending is, zal LinkedIn de post aanbevelen aan voor jou interessante en relevante connecties. En zal er dus veel meer verkeer op een organische manier naar jouw profiel gestuurd worden.

Willy wapperende jurk

Hulp nodig?

Vind jij het lastig om je LinkedIn profiel te optimaliseren? Heb je hulp nodig bij het schrijven van een goede titel of een aansprekende kopregel en ‘over mij’ sectie voor LinkedIn? Neem dan gerust contact met me op per mail via redactie@willyswereld.nl.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *