me as an entrepreneur

Micro-bloggen, je hebt er waarschijnlijk nog nooit van gehoord, maar eigenlijk doe je het al heel lang. In de vorm van korte teksten die passen bij je afbeeldingen op Facebook, Instagram of LinkedIn. Zodat degene die jouw profiel bezoekt, je verhalen leest en begrijpt waar je post over gaat. Het zijn hapklare brokken tekst die je in de vorm van een mini-verhaal hebt gegoten, zodat jouw klanten weten wie jij bent en waar je voor staat. Door micro-blogs te gebruiken in jouw marketing, kost het je niet alleen veel minder tijd dan het schrijven van een ‘gewone’ blog, maar zorg je er ook voor dat jouw potentiële klanten je al snel beter leren kennen. En welke ondernemer wil dat nu niet?

uit het raam staren

Er zitten nog een aantal voordelen aan het schrijven van micro-blogs die je op je Social Media kanalen post, bijna altijd in combinatie met een leuke foto of inspirerende quote. Ik zet ze even voor je op een rij.

1. Je inspireert potentiële klanten

Door het delen van een persoonlijk verhaal of een bijzondere situatie in een korte tekst onder een mooie foto, kun je jouw potentiële klanten inspireren om hetzelfde te doen en ook meer van zichzelf te laten zien. Doordat je ze niet overweldigt met een lang verhaal, blijft jouw anekdote langer in hun hoofd hangen. Wanneer ze de volgende keer een post van jou zien, herinneren ze zich nog welk interessant verhaal jij de vorige keer hebt verteld. Als ze dat inspirerend genoeg vonden, omdat er een wijze les in zat of omdat je een persoonlijk statement hebt gedeeld, zullen ze nieuwsgierig zijn naar wat je ze deze keer te vertellen hebt. Ze gaan dan uitkijken naar nieuwe micro-blogs van jouw hand. Zorg er daarom voor dat je die consistent blijft delen op je Social Media kanalen. Je volgers leren jou beter kennen en worden in veel gevallen ook klant bij je, wanneer ze zichzelf in jouw verhalen herkennen.

2. Je klanten & volgers leren jou op een laagdrempelige manier kennen

Je weet dat je goed zit met je marketing als jouw volgers en potentiële klanten het gevoel hebben dat ze jou echt goed kennen, ook al hebben ze je alleen nog maar online gezien. Door letterlijk een kijkje te geven in jouw leven als ondernemer, laat je zien dat je transparant bent en zullen je volgers jou leuk gaan vinden en vertrouwen. Je laat namelijk zowel de positieve als de minder leuke kanten zien van jouw ondernemerschap. Bovendien heeft iedereen toegang tot jouw persoonlijke foto’s en verhalen wanneer je ze op Facebook of Instagram plaatst. Dat zorgt ervoor dat ook de mensen die jou nog totaal niet kennen, je al snel op deze laagdrempelige manier kunt laten zien wie jij bent en waar je voor staat.

Willy op laptop

3. Je kunt laten zien wat jouw missie is als ondernemer

De bekende Amerikaanse social influencer Rich Simmonds zei het al: ‘When the why is clear, the how is easy.’ In andere woorden: Wanneer jouw ‘waarom’ groot genoeg is, is het gemakkelijk om te bedenken hoe jij jouw missie als ondernemer de wereld in gaat slingeren. Je Social Media kanalen en de blog op je site, zijn uiteraard de ultieme platforms om jouw missie te verspreiden, met daarbij storytelling als je meest magische en krachtige wapen. Door hier micro-blogs voor te gebruiken, kun je bijvoorbeeld eerst starten met vertellen wie je bent en wat je doet. In de micro-blog die daarna volgt, vertel je waarom je doet wat je doet. Tot slot vertel je in de laatste micro-blog waardoor jij geïnspireerd bent geraakt en waarom je bepaalde waarden hebt, die jij graag wilt uitstralen met je bedrijf. Zo kun je iedere week in stukjes verdergaan met je verhaal en krijgen jouw potentiële klanten een duidelijk beeld van jou en wat jij hier op aarde te doen hebt.

4. Je kunt consistent waarde blijven delen

Met micro-bloggen kun je niet alleen inspireren, maar ook laten zien dat jij een echte expert bent in jouw vakgebied: informeren dus! Geef bijvoorbeeld iedere dag een handige tip aan jouw klanten die ze direct kunnen implementeren in hun leven. Ze zullen al snel resultaat zien in de praktijk en jou willen aanbevelen aan anderen. Ook help je ze misschien wel verder als ze zelf een bedrijf hebben of zorg je ervoor dat ze gefocust blijven en strategischer gaan denken. Hoe meer waardevolle informatie en tips jij geeft, hoe meer jouw volgers en klanten geneigd zijn om iets voor jou terug te doen. Ze zullen bijvoorbeeld jouw diensten willen afnemen omdat ze je vertrouwen en weten dat jij de juiste kennis in huis hebt. Zolang je geen bullshitverhalen verkoopt, maar daadwerkelijke resultaten boekt, kun je ervan op aan dat jij als eerste in hun hoofd oppopt wanneer ze een expert zoeken op een specifiek terrein.

Willy bij het raam

5. Je hebt snel oprechte interactie met je doelgroep en weet wat hen beweegt

Tot slot nog een laatste, maar niet minder belangrijk voordeel van micro-bloggen. Het biedt voor jou als ondernemer op Social Media dè kans om op een toegankelijke manier met jouw klanten in gesprek te gaan. Je leert wat zij ergens van vinden, waar ze naar op zoek zijn en wat ze nodig hebben. Hier kun je op inspelen met je marketing en je aanbod. Je weet dan in ieder geval zeker dat je jouw klanten oprecht een stap verder helpt. Daarnaast leer je om goed te luisteren naar wat ze zeggen, ook tussen de regels door. Bovendien is het altijd leuk als je oprechte interesse in iemand toont. Niet alleen om te kunnen verkopen, maar simpelweg om verbinding te zoeken en de connectie met elkaar aan te gaan. Hier kunnen de leukste vriendschappen en/of samenwerkingen uit ontstaan. Want er is niets mooiers dan het leren kennen van nieuwe, positieve mensen die jou inspireren en waar je zelf ook een heleboel van kunt leren.

Wil jij ook de voordelen ervaren van micro-bloggen op Instagram?

Wil jij ook leren hoe je oprechte verbinding kunt creëren met jouw potentiële klanten op Instagram? Doe dan vanaf 15 april a.s. mee met mijn gratis 5-daagse Instagram Hashtag Challenge. Ik leer jou hoe je meer geïnteresseerde volgers krijgt door het inzetten van de juiste hashtags en laat je zien hoe je storytelling op een goede manier inzet om deze volgers uiteindelijk ook klant bij je te laten worden. Je kunt je hier inschrijven voor de challenge: https://www.willyswereld.nl/instagramhashtagchallenge. Have fun!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *