Willy

Een probleem waar veel van mijn klanten tegenaan lopen, is dat ze een toffe en waardevolle weggever hebben gemaakt op hun website, maar dat deze helemaal niet of nauwelijks gedownload wordt. Een weggever is bijvoorbeeld een gratis E-book of een videoserie waar geïnteresseerden hun e-mailadres voor kunnen achterlaten. Iets waardevols waar je klanten echt wat aan hebben. Ze kunnen de tips direct implementeren in de praktijk. Het cadeautje dat je geeft, moet eigenlijk zo waardevol zijn voor jouw potentiële klanten, dat je bij jezelf denkt: ‘ohjee, moet ik hier eigenlijk geen geld voor vragen?’ Dat je weggever nu nog niet genoeg aanspreekt, kan dus liggen aan het feit dat jij geen belangrijk deel van jouw kennis gratis weggeeft. Maar hoe meer jij geeft, hoe meer mensen iets voor jou terug willen doen. Zo werkt de psyche van de mens nu eenmaal. Wees dus niet te terughoudend in wat je deelt.

Be Creative

Zeg nee tegen de nieuwsbrief

Wat ik nog steeds veel ondernemers zie doen, is dat ze als titel ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 3 tips over ….’ bij hun weggever zetten. Noem nooit het woord ‘nieuwsbrief’ bij je weggever, dat is sowieso saai. Bovendien zit niemand te wachten op nieuws over je bedrijf, behalve jijzelf. Dan is het logisch dat de e-mailadressen nog niet bij je binnenstromen. Ook een titel waarin je letterlijk beschrijft wat iemand ontvangt, is niet opvallend genoeg. Het maakt mensen niet nieuwsgierig genoeg naar wat je te bieden hebt. Je schrijft bijvoorbeeld: ‘Ontvang drie gratis tips over opvoeden.’ Ten eerste is dit een veel te algemene beschrijving en ten tweede maak je jouw potentiële klant totaal niet nieuwsgierig. Gelukkig kan het ook anders.

Create your own reality

Prikkel de nieuwsgierigheid van je klant

Met teksten die het brein van jouw potentiële klant prikkelen, zul je meer succes hebben. Je maakt mensen namelijk nieuwsgierig of bewust van bepaalde kennis die ze zelf missen, waardoor ze ineens wél hun e-mailadres bij je willen achterlaten. Alleen, dan moet je wel weten hoe je dit het beste kunt aanpakken en welke woorden je kunt gebruiken waar klanten op aanhaken. Ik geef je daarom vijf voorbeelden van woorden die uitstekend kunnen werken voor het laten groeien van je e-maillijst. Zolang je ze niet allemaal in één zin gebruikt en ze passend inzet voor jouw branche, gaat het helemaal goedkomen.

Top secret

1. Geheim

Het woord ‘geheim’ is van zichzelf natuurlijk al enigszins mysterieus. Het woord werkt uitstekend om jouw klanten nieuwsgierig te maken. Ik heb dit woord ook gebruikt in de marketingtekst van mijn eigen weggever, kijk maar: ‘Wil jij leren hoe je nieuwe klanten aantrekt met goede blogs voor jouw website? Schrijf je in en ontvang mijn 3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ geheel gratis op video’. Eerst stel ik een vraag waar mijn klanten waarschijnlijk ‘ja’ op zullen antwoorden. Vervolgens bied ik de oplossing, zonder die gelijk weg te geven in de titel. Bovendien zijn het ook nog eens bewezen strategieën, wat ervoor zorgt dat ik betrouwbaar overkom op de klant. Iets wat ik uiteraard ook ben, als het om mijn bedrijf gaat 😉 Je gaat dus geen gebakken lucht verkopen, maar geeft oprecht een oplossing voor een belangrijke ‘pijn’ die jouw klant heeft. De tips die je geeft en die voor jou heel vanzelfsprekend lijken, kunnen voor de ander een hele openbaring zijn. Precies wat ze op dat moment nodig hebben. Dat heb jij dan toch maar even voor ze gefikst. Check ook even het woord ‘strategie’ (nummer 4) dat ik er stiekem bij de titel in heb geflanst.

Formula

2. Formule

Een ander woord dat je in de tekst van je weggever kunt gebruiken is ‘formule.’ Een voorbeeld van een aansprekende zin is: ‘5 gouden formules voor meer focus en structuur in je leven.’ Reken maar dat klanten die van zichzelf chaotisch zijn en moeilijk overzicht kunnen houden in hun bedrijf, willen weten wat die 5 formules zijn! Een stroom aan e-mailadressen gegarandeerd.

Schrijftechniek

3. Techniek

‘Techniek’ voelt voor mij als een wat ‘mannelijker’ woord, maar deze term werkt ook uitstekend als trigger bij jouw klant om zijn of haar e-mailadres bij je achter te laten. Een voorbeeld: ‘3 gesprekstechnieken die je helpen om de bezwaren van jouw klanten weg te nemen.’ Ik denk dat iedere ondernemer zich in zou willen schrijven voor deze weggever, vooral aan het begin van hun ondernemerschap 😉 Want hoe belangrijk is het om de bezwaren van jouw klanten weg te nemen, zodat ze wel tot aankoop bij je overgaan? Dit maakt voor een ondernemer natuurlijk alle verschil van de wereld.

Willy aan het werk

4. Strategie

Soms vraag ik weleens aan mijn klanten welke strategie ze gebruiken om meer klanten te krijgen voor hun bedrijf en hoe ze dit verwerken in hun teksten. Sommige vrouwen zeggen dan dat ze niet aan een strategie doen, maar dat ze afstemmen op het universum, met Aartsengelen praten en/of hun dreamteam van, al dan niet, onzichtbare personen aanspreken. Echt supertof natuurlijk, maar wanneer je het woord ‘strategie’ gebruikt in de titel van je weggever, is het toch wel belangrijk dat je ook concrete stappen kunt benoemen. Een voorbeeld: ‘3 slimme strategieën voor het verhogen van je energie’. Je kunt dan 3 losse video’s opnemen waarin je in elke video één strategie bespreekt. Je kunt dan zaken als dagelijks mediteren noemen, of het inzetten van mindfulness. Concrete aardse zaken zijn direct in de praktijk toe te passen en behoren tot de bewezen strategieën. Voor het implementeren van spirituele zaken is niet echt een vaste strategie ontwikkeld. Iedereen is hier op zijn eigen manier mee bezig.

Buiten Schrijven Theorie

5. Theorie

Een zelfbedachte theorie doet het ook altijd goed en valt op bij potentiële klanten, omdat het nieuw en onbekend is. Gebruik dus letterlijk het woord ’theorie’ in je zin. Stel ze bij de weggever bijvoorbeeld eens een vraag met betrekking tot jouw zelfverzonnen theorie. Een voorbeeld: ‘Ben jij een snelschrijver of een laatbloeier? Deze theorie opent direct je ogen!’ Mensen zijn gelijk benieuwd in welke categorie ze vallen en willen de theorie erachter lezen. Deze vraag kun je bijvoorbeeld koppelen aan een kort blog waarin je beschrijft dat een snelschrijver iemand is die alle schrijftaken voor z’n bedrijf gelijk oppakt, terwijl een laatbloeier net zolang wacht met schrijven tot de deadline er is. Voor beide mensen heb jij de ‘oplossing’ als je een schrijfcoach bent: De snelschrijver geef je tips om te reflecteren op zijn teksten, terwijl je de laatbloeier tips geeft om gefocust en op tijd aan de slag te gaan.

Zo zie je dat een goede titel voor je weggever van levensbelang is voor het uitbouwen van je mailinglijst. Wanneer je met één van deze vijf woorden of een combinatie ervan (maximaal twee), aan de slag gaat, kom je denk ik al een heel eind.

Verjaardagactie

Killer copywriting voor het aantrekken van je ideale klant

Wil jij nog veel meer leren over de marketing achter je teksten, zodat potentiële klanten op jouw website veel sneller op die koopknop drukken en wél jouw gratis weggever downloaden? Dan is mijn gloednieuwe online training ‘Killer copywriting voor het aantrekken van je ideale klant’ absoluut iets voor jou. In een besloten Facebookgroep ga je 30 dagen lang met mij aan de slag. Ik kom elke dag live om waardevolle informatie met je te delen en je krijgt elke dag van mij een schrijfopdracht die maximaal 15-20 minuten in beslag neemt. Lancering van deze online cursus vindt plaats op 15 november.

Omdat het een pilot is, bied ik deze cursus eenmalig aan voor slechts 50 euro inclusief BTW! Interesse in deze bizar waardevolle 30-daagse Masterclass over copywriting? Stuur me even een mailtje op redactie@willyswereld.nl en laat me weten of je meedoet! Na afronding van de cursus, blijft de Facebookgroep nog drie weken langer open, zodat je alles op je gemak nog eens terug kunt kijken. Persoonlijke feedback op je schrijfopdrachten included.

Ik zie je snel!

Ken je mij nog niet en wil je eerst weten wat voor ‘vlees je in de kuip’ hebt? Download dan geheel gratis mijn online videoserie ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ via mijn homepage.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Deze zie ik nog steeds zo ontzettend vaak voorbijkomen! Als ik het nu nog ergens zie staan op een website, klik ik meteen weg. Op dat moment weet ik namelijk vrijwel zeker dat de andere teksten ook niet de schoonheidsprijs verdienen en dat ze niet op een specifieke klant zijn gericht. Helaas zit niemand te wachten op nieuws over je bedrijf, behalve jijzelf en je moeder. Potentiële klanten houden echter wel van gratis waardevolle informatie die ze bij niemand anders kunnen krijgen. Daar willen ze dan ook best hun e-mailadres voor bij je achterlaten. Bedenk daarom altijd een pakkende titel voor je ‘nieuwsbrief’ en schrijf in plaats van nieuwsbrief ‘gratis weggever.’ Waarop de aansprekende en prikkelende titel volgt. Hoe je dit precies kunt doen, staat uitgelegd in mijn blog ‘Vijf woorden die je kunt gebruiken voor het laten groeien van jouw e-maillijst‘. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *