Dreamcatcher

Regelmatig kom ik blogs tegen van ondernemers, waarvan ik denk: ‘oké, leuk geschreven, maar wat is nu precies het punt dat je wilt maken?’ Heb je wel een doel gehad tijdens het schrijven van deze blog of wil je gewoon iets delen wat niet per se waardevol is voor een ander, maar wel voor jezelf? Om te voorkomen dat jouw klanten je blog direct weer weg klikken omdat ze er eigenlijk weinig of niets aan hebben, kan je de volgende dingen doen:


1. Geef tips die jouw klanten een hoop tijd en moeite besparen.

Iedereen heeft het tegenwoordig druk, druk, druk. Je blog wordt daarom alleen gelezen wanneer je iemands leven ook daadwerkelijk makkelijker maakt. Creëer als copywriter bijvoorbeeld een duidelijke checklist waarmee jouw klanten direct kunnen zien hoe ze SEO (ofwel: hoe hoog je teksten in Google komen te staan) kunnen toepassen tijdens het schrijven van hun eigen websiteteksten. Deze checklist zet ik binnenkort voor jullie online.Vlogcamera

Vlog er op los.

Een video met daarbij een korte uitleg van jou hoe jouw klant de tips kan uitwerken, werkt ook uitstekend. De tijd die de ander in het bekijken ervan moet stoppen is namelijk vrij kort, maximaal een minuut of drie. Bovendien heb je je verhaal dan duidelijk uitgelegd en kunnen jouw klanten er direct mee aan de slag.iPhonesOntwikkel een handige App.

Heel veel ondernemers hebben moeite met het houden van focus, omdat er nu eenmaal ontzettend veel te kiezen valt. Wat dan heel erg goed werkt, is bijvoorbeeld het delen van een App, die jouw klanten stimuleert om binnen een paar weken een aantal belangrijke taken voor hun bedrijf te hebben afgerond. Een klant van me, Tanja, is nu bezig met het ontwikkelen van zo’n App, om het leven van haar klanten gemakkelijker te maken. Haar klanten gaan met deze App namelijk recht op hun doel af en worden minder snel afgeleid door andere zaken. Ik hielp haar met het schrijven van een inspirerende en waardevolle blog over deze App, zodat het voor haar klanten meteen inzichtelijk wordt wat zij voor hen kan betekenen.

Puzzelstukjes

Bedenk voor elke branche wat de meestvoorkomende problemen zijn van je klanten.

Je kunt eigenlijk voor elke branche wel bedenken welke informatie waardevol is voor jouw klant. Dit doe je het beste aan de hand van je eigen ervaringen. Ben je bijvoorbeeld een kindercoach en weet je nog hoe lastig het was voor je eigen kind om in slaap te vallen? Schrijf een blog met tips over wat in de praktijk helpt om je kind wel goed te laten ontspannen voor het slapengaan. Zo heeft de klant een kind dat eerder in slaap valt en ook nog eens in één keer doorslaapt. Ben je een PR-manager? Schrijf dan een blog voor je klanten met tips over hoe ze sneller in de media kunnen komen met hun bedrijf. Vaak zijn de zaken die voor jou zo vanzelfsprekend lijken, helemaal niet zo duidelijk of vanzelfsprekend voor anderen buiten jouw vakgebied. Totdat jij het ze op een begrijpelijke manier uitlegt, uiteraard.

Zandloper

Bied jouw tijd en aandacht aan, zodat je klant extra tijd heeft voor het ondernemen zelf.

Tot slot bespaar jij je klanten tijd en moeite door jouw diensten aan te bieden voor het oplossen van een bepaald ‘probleem’ dat zij hebben. Zo bied ik bijvoorbeeld mijn diensten aan als tekstschrijver voor websiteteksten in ruil voor geld, zodat zij tijd overhebben voor dat wat zij het beste kunnen: ondernemen. Ik neem hen hiermee een heleboel schrijf- en denkwerk uit handen. Het uitbesteden van taken die je als ondernemer lastig vindt, kan je een hoop rust en extra tijd geven, wanneer deze werkzaamheden door een expert worden opgepakt.

Time is Money

2. Beschrijf in je blog hoeveel geld je klanten kunnen besparen met jouw tips.

Wanneer jij tips geeft waarmee je klanten geld kunnen besparen, zullen ze altijd blij zijn met je advies. Als personal styliste weet jij bijvoorbeeld heel goed waar je de goedkoopste merkkleding kunt kopen, die toch van goede kwaliteit is. Deel dit ‘geheim’ met je volgers. Ze gaan je er zeker om waarderen. Als je dierenoppas bent, kan je tips delen in je blog over wat voor jou persoonlijk heeft gewerkt om je eigen puppy goed te laten luisteren. Hiermee bespaart jouw klant mogelijk wel een halfjaar aan kosten op een te dure puppytraining die zijn vruchten niet afwerpt.

Fans

Wanneer jij veel waardevolle content deelt, creëer je fans. Deze fans worden uiteindelijk je klanten, die met alle liefde iets bij je willen kopen, omdat ze weten dat jouw oplossing hen geld en tijd bespaart. Wanneer ze het allemaal zelf hadden moeten uitzoeken, hadden ze veel tijd verspild. Tijd waarin ze hun producten hadden kunnen verkopen of die ze door hadden kunnen brengen met hun gezin. Of ze betalen uiteindelijk veel geld aan iemand die geen goed werk levert. Door het lezen van jouw blogs weten ze in ieder geval zeker dat ze kwaliteit kunnen verwachten. Je hebt namelijk in hun ogen een expertstatus opgebouwd, omdat je ontzettend veel van jouw vak af weet en dit ook met liefde weer mededeelt aan je klanten.

Je kunt daarnaast duidelijk maken aan je klanten dat ze geld besparen door een fikse korting te geven wanneer ze bijvoorbeeld jouw handige online programma willen aanschaffen. Geef daarnaast nog een leuke verrassingsbonus weg en je klant zal meer dan dik tevreden zijn over de door jouw geboden service.

tevreden lama

3. Help jouw klanten zelf iets moois of unieks te creëren.

Ben je een creatieveling en wil jij je klanten bijvoorbeeld leren hoe ze zelf mooi kunnen kalligraferen? Geef tips over welke pennen jij het liefst gebruikt en welke producten jouw klant van tevoren aan moet schaffen om te kunnen starten. Neem een leuke video tutorial op, waarin jij vertelt hoe je het alfabet met de verschillende pennen op papier zet. Leuk voor je klant om lekker thuis mee aan de slag te gaan of op vakantie wanneer er voldoende tijd en ruimte is voor creativiteit.

Computer met Dream letters

Je kunt ook een blog schrijven waar je foto’s bijzet van het proces dat jij zelf hebt doorlopen tijdens het maken van een visionboard. Wanneer zij precies dezelfde stappen volgen als jij, hebben je klanten uiteindelijk ook een mooi product af en gebruiken ze dit visionboard om zichzelf er elke dag aan te herinneren naar welke dromen ze streven. Ze zien hun doelen op dagelijkse basis voorbij komen, en kunnen zo sneller en langer de focus houden op het nastreven van hun droomleven.

Heb jij nog waardevolle tips voor mij als tekstschrijver, die kunnen bijdragen aan een besparing van jouw kostbare tijd? Laat het me weten in de comments.

Veer en inkt

Ik deel mijn ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ geheel gratis met je op video wanneer je je hiervoor inschrijft op mijn homepage. Omdat je het waard bent 😉 Ik toch ook?

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Geef altijd bruikbare waardevolle informatie weg aan je bloglezers. Kijk bijvoorbeeld ook eens wat je concurrenten doen en schrijf juist over het tegenovergestelde of over een onderwerp dat echt vernieuwend en anders is. Het is voor je lezers altijd fijn als jouw content opvalt tussen de bizarre stroom aan online informatie die ze dagelijks binnenkrijgen. Daarom is het van belang dat je over zaken blijft schrijven die compleet nieuw voor ze zijn, of dat je over bekende zaken schrijft op een verfrissende manier. Blijf goed op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen je eigen vakgebied, zodat je altijd nieuwtjes en super waardevolle tips te delen hebt die jouw lezers direct kunnen implementeren. Ze willen en zullen er snel resultaten mee behalen. Op die manier gaan ze jou zien als pionier en als de expert op het gebied waarin je jezelf ontwikkelt. Het geeft je een bepaalde autoriteit en je lezers zullen direct je naam noemen als iemand een vraag stelt over een probleem dat gerelateerd is aan jouw vakgebied. Maak dus een hele duidelijke keuze binnen je branche, over het onderwerp waarin je je wilt specialiseren. Hoe je erachter komt wat waardevolle content is voor jouw klanten, lees je in dit blog. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *